سفارش مسقیم سوغات شمال با بهترین کیفیت

صفحه اصلی / معرفی گیلان / معرفی سوغات / سوغات گیلان – متنوع، خواستنی و خوشمزه

سوغات گیلان – متنوع، خواستنی و خوشمزه

سوغات گیلان

سوغات گیلان با تنوع زیاد و طعم‌های ماندگارش، انتخاب قطعی هر گردشگر به این قطعه از ایران است. در میان تمامی جذابیت‌های شهر گیلان ، سوغات گیلان و طعم خوب و به یادماندنی‌اش طرفداران خاصی دارد. اگر دوست دارید با سوغات گیلان و انواع خوراکی‌ها و صنایع دستی این خطه سرسبز آشنا شوید، با سوغات سرای گیلان همراه باشید:

سوغات گیلان و خوردنی ها

زیتون و روغن زیتون رودبار

نام رودبار، ناخودآگاه آدم را به یاد زیتون‌های درشت و خوشمزه و روغن زیتون مرغوب این منطقه از گیلان می‌اندازد. درخت‌های کوتاه زیتون، با شاخه‌های باریک و سخت و برگ‌های کوچک تیره سرتاسر رودبار به چشم می‌خورند. زیتون و روغن زیتون سوغات رودبار است و مسافران و توریست‌ها، از طرفداران پروپاقرص آن هستند.
زیتون
زیتون و روغن زیتون رودبار را می‌توانید در انواع مختلف زیتون هسته‌دار، زیتون بی‌هسته، زیتون سیاه و … و روغن زیتون بودار و بی‌بو در مغازه‌های رودبار پیدا کنید. زیتون و روغن زیتون، خاصیت درمانی بسیاری دارد و بهترین سوغات از رودبار است.



بادام زمینی

بادام زمینی
بادام زمینی یکی دیگر از سوغات گیلان است که در منطقه آستانه اشرفیه کشت می‌شود. آستانه اشرفیه به این دلیل که تولید ۸۰ درصد بادام زمینی کشور را در اختیار دارد، به عنوان قطب تولید بادام زمینی در ایران شناخته می‌شود. این منطقه محل کشت مرغوب‌ترین بادام‌زمینی‌های کشور است که خصوصیت بارز آن‌ها دانه‌های درشت و خوش‌طعم است.

کلوچه فومن؛ طعم شیرین یک خاطره

کلوچه فومن
یکی از شیرینی‌های خوشمزه و به یادماندنی گیلان، کلوچه فومن است که هوش از سر ادم می‌برد. این شیرینی خوش‌طعم سوغات گیلان و منطقه فومن است که همراه با چای، شیر و یا شیرکاکائو سرو می‌شود.

محتویات این کلوچه، آرد، تخم مرغ، شکر، روغن حیوانی، دارچین، وانیل، جوز و مغز هل هستند. برای پخت این کلوچه، روی آن با وسیله‌ای شبیه مهر نقش انداخته شده و درون کوره پخته می‌شود. کلوچه فومن می‌تواند بهترین سوغات از شهر فومن باشد که برای عزیزانتان می‌برید.

چای لاهیجان؛ صادراتی و مرغوب

چای

لاهیجان، سرزمین چای است. برای همه ایرانیان، لاهیجان تداعی کننده چای و عطر چای است که می‌تواند صبحگاه ادم را سر حال بیاورد و در بعدازظهری، خستگی را از تن بیرون کند.

لاهیجان در حال حاضر مرکز کشت چای است و این محصول را  به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می‌کند. چای لاهیجان، سوغات گیلان است که می‌توانید آن را تهیه کنید و عطر خوب چای را در منزلتان حس کنید.

رشته خشکار

اگر به گیلان سفر کرده باشید، مغازه‌های زیادی را می‌بینید که این شیرینی جذاب رشتی را همانجا درست می‌کنند و داغ و تازه داخل ظرف تحویلتان می‌دهند. رشته خشکار، یک نوع شیرینی رشتی است که از جمله خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین سوغات گیلان است. این شیرینی خوشمزه از ترکیب آرد برنج، شکر، مغز گردو و هل درست می‌شود و بعد از آماده شد رشته، مواد را داخل آن می‌ریزند و بعد هم در روغن سرخ می‌کنند و در شربت شیرین مخصوصی می‌غلتانند.

رشته خشکار با طعم هل و شیره مخصوصش، دهانتان را شیرین می‌کند و اگر آن را با چای میل کنید، ترکیب جادویی و به یادماندنی را برایتان به وجود می‌آورد. به قول معروف اگر به گیلان سفر کنید و رشته خشکار نخورید، چیز زیادی را از دست داده‌اید.

برنج گیلان؛ عطر واقعی برنج

یکی از وعده‌های اصلی ما ایرانی‌ها، برنج است. بعد از نان، آنچه بیشتر بین خانواده‌های ایرانی به مصرف می‌رسد برنج است. هر چه برنج مصرفی مرغوب‌تر باشد طرفداران بیشتری هن دارد.
برنج
برنج گیلان با عطر فوق‌العاده و طعم به یادماندنی‌اش، میهمان خانه‌های مردم است. برنج گیلان، انتخاب همیشگی گردشگران این منطقه است و بسیاری از افراد این محصول را از برنج کاران گیلان خریداری می‌کنند. اگر به دنبال عطر واقعی برنج و یک طعم به یادماندنی هستید، حتما برنج گیلان را تهیه کنید.



باقلوای یاس؛ طعم نو

باقلوا از دسته شیرینی‌های بسیار شیرین و است که دوستداران زیادی هم دارد. در تهیه باقلوا، معمولا از خمیر باقلوا و انواع مغزهای خرد شده مانند گردو، بادام، پسته و طعم دهنده‌هایی مثل هل استفاده می‌شود.
باقلوا
اما باقلوای یاس سوغات گیلان ، کمی فرق دارد. در باقلوای یاس، برای معطر کردن مغز بادام داخل باقلوا از گل یاس استفاده می‌کنند. عطر گل یاس، طعمی بهشتی را به باقلوای یاس می‌بخشد که همیشه در خاطر می‌ماند. بادام پوست کنده و خشک شده را در ظرفی قرار می‌دهند و برگ‌ گل یاس را روی آن قرار می‌دهند تا عطر و طعم گل یاس را بگیرد. این کار را تا جایی ادامه می‌دهند تا اینکه بادام‌ها کاملا عطر و طعم یاس را بگیرد. سپس بادام معطر و پودر قند را در باقلوای یاس گیلانی استفاده می‌کنند.

اگر مسافر گیلان هستید، بدون امتحان باقلوای یاس به شهرتان برنگردید!

پنیر سیاه‌مزگی؛ بی‌مثال و خوردنی

پنیر سیاه‌مزگی برآمده از منطقه سیاه‌مزگی و یکی از خوشمزه‌ترین سوغات گیلان است. این پنیر طعم بسیار خوبی دارد و درصد بالای چربی این پنیر، آن را با محصولات مشابه داخلی و خارجی قابل رقابت کرده‌است.
پنیر سیاهمزگی
این پنیر را می‌توانید از تمام روستاهای منطقه سیاه‌مزگی در استان گیلان تهیه کنید و نمک‌گیر این سوغاتی چرب و شور و خوشمزه شوید. ترکیب پنیر سیاه‌مزگی با نان و سبزی ترکیب رویایی و محشری است که می‌تواند یک عصرانه به یادماندنی را برایتان فراهم کند. اگر مسافر گیلان هستید، طعم به یادماندنی پنیر سیاه‌مزگی را امتحان کنید.

حلوای به

حلوای به
یکی از جذاب‌ترین و خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها و سوغات گیلان ، حلوای به است. این حلوای خوشمزه را بانوان گیلکی در قابلمه‌های مسی درست می‌کنند که رنگ فوق‌العاده‌ای را به آن می‌بخشد. حلوای به بسیار مورد توجه گردشگران و توریست‌ها قرار دارد و به اصطلاح، هر کس که گذرش به به گیلان می‌افتد، سراغ حلوای به را می‌گیرد. این حلوای خوشمزه را می‌توانید در وعده صبحانه همراه با نان محلی و یا به عنوان یک عصرانه بی‌نظیر همراه با چای خوش‌ عطر لاهیجان نوش جان کنید.

نان خلفه (کشتا)

نان خلفه
از سوغات گیلان و جزو نان‌های مقوی و خوشمزه لاهیجان نان خرفه، خلفه یا کشتا است. نان خلفه از آرد برنج، آرد گندم، پوره کدو، ماست ترش، شکر و تخم شنبلیله که در گیلان به آن تخم خلفه می‌گویند درست می‌شود.
نان خلفه 2
این نان خوشمزه گیلانی رنگ زردی دارد و  آن را در وعده صبحانه، ناهار و شام، همراه با تخم‌مرغ محلی، لوبیاچیتی و یا ماهی شکم پر سرو می‌کنند. اگر مسیرتان به لاهیجان افتاد، این نان پرطرفدار را به عنوان سوغات گیلان برای خانواده، دوستان و آشنایانتان خریداری کنید.

نان تمیجان

نان تمیجان، نام یکی دیگر از نان‌های محلی گیلان است که بسیاری از افراد، آن را به عنوان سوغات گیلان تهیه می‌کنند. تمیجان از سه واژه تو، می و جان به معنی “تو جان منی” تشکیل شده‌است.
نان تنیجان
نان تمیجان نانی محلی است که با آرد برنج درست می‌شود و طعم شیرینی دارد. این نان را با حلوا شکری میل می‌کنند و برای وعده صبحانه بسیار پرطرفدار است. همچنین نان تمیجان دوستداران بیشتری در ماه مبارک رمضان و به خصوص در زمان افطار دارد. امروزه در بسیاری از مناطق گیلان نان تمیجان پخته می‌شود و گردشگران می‌توانند آن را به عنوان سوغات گیلان امتحان کنند.

این نان شیرین خوشمزه را در لیست سوغات گیلان یادداشت کنید و اگر مسافر گیلان بودید حتما آن را تهیه کنید.

ازگیل؛ داروخانه طبیعی

ازگیل از جمله میوه‌های خوشمزه و شگفت‌انگیزی است که در گیلان می‌روید. این میوه فوق‌العاده و مفید، سوغات گیلان است و در گویش گیلانی به “کونوس” است. اگر طرفدار طعم‌های ملس هستید، پیشنهاد سوغات سرای گیلان به شما ازگیل گیلانی است.

این میوه خوش‌طعم، در مناطقی مانند تالش، آستارا، بندر انزلی، فومن و رشت فراوان است. خاصیت فراوان ازگیل باعث می‌شود که افراد زیادی به آن تمایل پیدا کنند. از جمله خواص ازگیل می‌توان به درمان یبوست، جلوگیری از سرطان، تقویت اعصاب و کمک به درمان سنگ کلیه اشاره کرد.
ازگیل

تمشک؛ محبوب و خوش‌طعم در سوغات گیلان

تمشک
تمشک از جمله میوه‌های خودرو و فراوان در منطقه گیلان است. این میوه با طعم و رنگ فوق‌العاده‌اش، دل و هوش را از سر گردشگران می‌پراند. تمشک، در میان میوه‌های گیلانی محبوبیت بیشتری دارد و از این میوه خوش طعم، انواع مربا و شربت نیز تولید می‌شود.

تمشک، مربا و شربت آن از بهترین سوغات گیلان است که می‌توانید در سفرتان به این سرزمین سبز ان را تهیه کنید.

انار؛ چاشنی خوشمزه‌ترین‌ها

انار
یکی از اصلی‌ترین و پراستفاده‌ترین محصولات گیلانی، انار است. این میوه سرخ و خوشمزه، در دو طعم ترش و شیرین، در مناطق ماسال و رودبار استان گیلان به وفور یافت می‌شود. از انار گیلان، در تهیه انواع رب انار ترش و شیرین و چاشنی زیتون پرورده و خوروشت‌های گیلانی استفاده می‌شود.

اگر مسیرتان به استان گیلان افتاد، انار، رب انار و زیتون پرورده گیلانی با چاشنی انار ترش را به به عنوان سوغات گیلان تهیه کنید. انار جزو پرطرفدارترین میوه‌ها در میان میوه‌های این استان است که سوغات بی‌نظیری برای گردشگران محسوب می‌شود.



سوغات گیلان و صنایع دستی

حصیربافی

خصیر بافی
از صنایع دستی اصیل استان گیلان است که بسیاری از بومیان به آن مشغول هستند. حصیربافی در میان مردم گیلان رواج زیادی دارد و بسیاری از زنان روستایی و هنچنین مردان در فصولی که کار کشاورزی سبک‌تر است، به آن مشغول‌اند. محصولات حصیری از ساقه برنج و یا نی‌ها و گیاهان خودرو بافته می‌شوند.

محصولات حصیری سوغات گیلان، شامل سبد، زنبیل، زیراندازها و دیگر وسایل با بافت‌های زیبا، مدل‌دار و در رنگ‌های مختلف هستند. اگر به دنبال یادگاری و چیزی ماندگار از استان گیلان هستید، محصولات حصیربافی بهترین گزینه پیش روی شماست.

نمدمالی

نمد مالی
نمد ، زیراندازی سنتی و قدیمی است که از پشم درست می‌شود. در مکان‌های مرطوب و بارانی، بهترین زیرانداز نمد است و به همین دلیل، نمدمالی در استان‌های حاشیه دریای خزر و به ویژه گیلان رواج دارد. نمد از پشم بهاره گوسفند تهیه می‌شود و مراحل تهیه آن دشوار و پر زحمت است. نمد‌ها امروزه بیشتر جنبه تزیینی دارند و سوغاتی مناسبی خصوصا برای قدیمی‌ها است.

بامبوبافی

بامبو بافی
بامبو بافی نیز از صنایع دستی استات گیلان است که بومی‌های منطقه با ظرافت و زیبایی مثال زدنی آنها را درست می‌کنند‌. این هنر دستی، از گیاه بامبو یا همان چوب خیزران درست می‌شود. این هنر دستی را می‌توانید در لاهیجان و خصوصا منطقه لیالستان به وفور پیدا کنید. از هنر بابمبو بافی برای ساخت انواع وسایل تزیینی، سینی و ظروف مختلف و حتی میز و صندلی استفاده می‌شود.

بامبوبافی می‌تواند سوغاتی به یاد ماندنی باشد که همیشه بوی رطوبت و چوب خیزران را برایتان تداعی کند.

رشتی‌ دوزی

رشتی دوزی
رشتی‌دوزی، هنر دستی و سنتی تزیین پارچه است که در گیلان رواج دارد. این هنر، در تزیین پارچه‌های ساده با نخ‌های ابریشمی به کار می‌رود و طرح‌های زیبایی را می‌آفریند. رشتی‌دوزی از ماندگارترین و زیباترین سوغات گیلان است که طرفداران زیادی را در میان گردشگران دارد. رشتی‌دوزی معمولا روی پارچه “ماهوت” انجام می‌شود. این نوع پارچه از جنس پشمی و ضخیم همراه با بافت ظریف است.

گردشگران می‌توانند هنر رشتی‌دوزی را بر روی انواع لباس، پارچه، زیرانداز، رومیزی، روتختی کلاه، پاپوش و… خریداری کنند و سوغاتی ماندگار از گیلان را به یادگار داشته‌باشند.

سوغات گیلان با تنوع زیاد در خوراکی‌ها و صنایع دستی، مورد پسند بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد. سوغات گیلان را می‌تواتید از تمام مغازه‌های موجود در این استان و یا به صورت آنلاین از طریق فروشگاه ما تهیه کنید و به یادگار داشته‌ باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شعبه آنلاین کسب و کار
لوگو سوغات سرای شمال

درخواست سوغاتی

اگر دنبال محصولی هستید که در سایت پیدا نکردید اصلا جای نگرانی نیست.

شما میتوانید محصول مورد نظر خود را از ما بخواهید.

کافیست تا از طریق راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

همین حالا تماس بگیرید